PLANKART
Plankart
Innledning
1.1 Hensikten med planen
Formålet med planen er å utvikle deler av tomt gårds- og bruksnummer 14/2 til en ny hyttegrend med småbåthavn i Storvika.
1.2 Bakgrunn
Plan- og bygningsloven stiller krav om gjennomføring av risiko- og sårbarhetsanalyser (ROS-analyser) ved all arealplanlegging, jf. § 4.3:
«Ved utarbeidelse av planer for utbygging skal planmyndigheten påse at risiko- og sårbarhetsanalyse gjennomføres for planområdet, eller selv foreta en slik analyse. Analysen skal vise alle risiko- og sårbarhetsforhold som har betydning for om arealet er egnet til utbyggingsformål, og eventuelle endringer i slike forhold som følge av planlagt utbygging. Område med fare, risiko eller sårbarhet avmerkes i planen som hensynssone, jf §§ 11-8 og 12-6. Planmyndigheten skal i arealplaner vedta slike bestemmelser om utbyggingen i sonen, herunder forbud, som er nødvendig for å avverge skade eller tap.»
Denne analysen vurderer ulike relevante farer, sårbarheter og risikoforhold ved planområdet, samt identifiserer behov for risikoreduserende tiltak ved fremtidig utvikling av området.
1.3 Forutsetninger og avgrensinger
Følgende forutsetninger og avgrensninger er gjeldende for analysen:
• Analysen er overordnet og kvalitativ grovanalyse
• Analysen er avgrenset til temaet samfunnssikkerhet slik at dette brukes av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.
• Analysen er basert på foreliggende dokumentasjon om prosjektet. Dette er bla. lokalkunnskap og kunnskap innhentet gjennom tiltakshavers egne undersøkelser sammen med grave-entreprenører.
• Analysen tar kun for seg driftsfasen/ferdig løsning, med mindre det avdekkes spesielle forhold knyttet til anleggsfasen som vil ha betydning for driftsfasen.
• Analysen omfatter kun farer for 3. person, ytre miljø og materielle verdier.
2. Metode
2.1 Innledning
Metoden tar utgangspunkt i en liste over temaer utarbeidet i tråd med DSBs veiledning Samfunnssikkerhet i arealplanlegging. Temaene blir på bakgrunn av en risikovurdering knyttet til planlagt tiltak, klassifisert i tre ulike kategorier. Klassifiseringen peker ut hvilke temaer som det bør vies ekstra oppmerksomhet til og hvor det vil være nødvendig med en bearbeiding av tiltaket eller avbøtende tiltak.
2.2 Begrepsavklaring
Risiko gir uttrykk for kombinasjonen av sannsynligheten for- konsekvensen av en uønsket hendelse.
Uønsket hendelse er en hendelse som kan medføre tap av liv, helse, miljø, viktig infrastruktur og materielle verdier. Sannsynlighet sier noe om i hvilken grad det er trolig at en hendelse vil kunne inntreffe. Sannsynlighet kan uttrykkes med ord eller som en tallverdi. Frekvens kan brukes i stedet for sannsynlighet ved estimering av risiko.
Mulig uønskede hendelser skal ut fra generell/teoretisk vurdering sorteres i hendelser som kan påvirke planområdets funksjon, utforming m.m, og hendelser som direkte kan påvirke omgivelsene, henholdsvis virkninger for og virkninger av planforslaget.
Tema i tabellen under er kvittert ut eller inn i kolonnen "Aktuelt". Det er svart ja eller nei på om temaet er aktuelt for saken. Der et tema er aktuelt er det vurdert sannsynlighet og alvorlighetsgrad. Dette gir grunnlag for å fastsette risiko.
Vurdering av sannsynlighet for uønskede hendelser er klassifisert i:
• Lite sannsynlig - mindre enn en gang i løpet av 50 år
• Mindre sannsynlig - mellom en gang i løpet av 10 år og en gang i løpet av 50 år
• Sannsynlig - mellom en gang i løpet av ett år og en gang i løpet av 10 år
• Svært sannsynlig - mer enn en gang i løpet av ett år
Vurdering av uønskede hendelsers alvorlighetsgrad er klassifisert som:
• Ufarlig - ingen personskader, ingen direkte skader på miljøet, kun mindre forsinkelser. Systemet settes midlertidig ut av drift. Ikke behov for reservesystemer.
• En viss fare - Kan føre til små personskader, samt mindre skader på miljøet, dersom det ikke finnes reservesystemer/alternativer. Systemet settes midlertidig ut av drift.
• Kritisk - Hendelsen kan føre til personskade og evt. omfattende skader på miljøet. Driftstans i flere døgn.
• Farlig - Hendelsen kan føre til alvorlige skadde og dødsfall (en person) samt evt. alvorlige skader på miljøet. Systemet settes ut av drift over lengre tid.
• Katastrofalt - Hendelsen kan føre til flere døde, samt evt. alvorlige og langvarige skader på miljøet. Hoved- og avhengige systemer settes permanent ute av drift.
Klassifikasjon med fargekoder:
Skjermbilde 2018-07-10 kl. 14.42.57
Forslag til tiltak er beskrevet i høyre kolonne eller i egne avsnitt under.
Skjermbilde 2018-07-10 kl. 14.42.44
Skjermbilde 2018-07-10 kl. 14.42.47
Skjermbilde 2018-07-10 kl. 14.42.50
Skjermbilde 2018-07-10 kl. 14.42.54
4. Oppsummering
Analysen viser at det totalt sett er registrert liten fare for uønskede hendelser innenfor planområdet eller som følge av tiltaket. Det er likevel noen punkter som bør følges opp i det videre arbeidet. Tallene i matrisen representerer hvert sitt utredningsskjema. Kun aktuelle temaer er tatt inn i den oppsummerende matrisen. Plasseringen i matrisen angir sannsynlighet og virkning av temaet.
Skjermbilde 2018-07-10 kl. 14.42.57
Skjermbilde 2018-07-10 kl. 14.43.04
5. Jord og flomskred
Bilde øverst i strandsonen (rød pil), viser lite avsatte masser over berg. Vegestasjon holder massene på plass. Det skal gjøres en skredfaglig vurdering av områdene for havn med tanke på jord og flomskred før arbeid med havn kan iverksettes.
Skjermbilde 2018-07-10 kl. 14.43.17
Skjermbilde 2018-07-10 kl. 14.43.11
Bilde fra vei opp på tomt 7, med trase for vekk til venstre i bildet(grønn pil), viser lite avsatte masser over berg. Furu og alle løvtrær skal beholdes.
6. Snøskred
Bilde nordover (blå pil), viser tett skog i NVE's løsneområde for snøskred. I utløpsområdet, nede ved sjøen sett opp skråningen, ser en også tett vegetasjon (og knapt med løse masser over fjell)
Det skal gjøres en skredfaglig vurdering av områdene for havn med tanke på snøskred før arbeid med havn kan iverksettes.